Quan volar no és un plaer

Un 25% de la població se sent intranquil·la quan ha de viatjar en avió. Fins i tot, d’aquests, un 10% no arriba a realitzar el vol. En un món on la mobilitat laboral és un fet, pot arribar a ser un vertader problema. Però té solució. Per això l’equip del Zones Comunes hem anat a parlar amb Joan Romera, psicòleg clínic, i Olga Castellví, pilot i instructora de vol, els dos professionals que s’encarreguen de dur a terme el cursos per perdre la por a volar que organitza el Centre d’Estudis Superiors de l’Aviació de Reus.

logo cesda

Les estadístiques demostren que el transport aeri és el mitjà més segur del món, el que comporta menys accidents i menys víctimes mortals. El passat 2013 només 265 persones van morir en accident aeri d’un total de més de 3.000 milions de passatgers. Una xifra molt ínfima i més si ho comparem amb les dades de víctimes mortals en accidents de trànsit, en un petit país com el nostre, per exemple. Tot i ser un dels mitjans de transport més segurs del món, 1 de cada 3 passatgers té por a volar i per tant afecta a una minoria significant de la població. Aquesta por és anomenada aerofòbia i és definida com la por o fòbia a volar, que pot ser una fòbia per si mateixa o pot ser una manifestació d’una o més fòbies alhora. Les principals causes d’aquesta por a volar les trobem en altres pors i angoixes com la claustrofòbia, la acrofòbia (por a les alçades), agorafòbia (por de tenir atacs de pànic en espais amb difícil situació per escapar), sensació de no tenir el control, por a la pirateria aèria, por a volar per damunt del mar o durant la nit, por a les turbulències o a un accident amb resultat de ferits greus o mort.

por a volar

Aquesta por a volar però es pot solucionar assistint a uns cursos que precisament treballen tots aquests aspectes. De fet Joan Romera, psicòleg clíncic dels cursos per la por a volar que imparteix CESDA, reconeix que el perfil de persones que pateixen aquest trastorn és molt característic. Solen ser persones insegures i perfeccionistes i per tant és molt important la part psicològica de la transformació del pensament i del control de l’angoixa. Normalment hi ha coincidència en les pors i les angoixes de tots aquells que tenen por a volar. La pilot i instructora de vol dels cursos impartits per CESDA, Olga Castellví destaca que els passatgers amb por a volar solen estar molt pendents sobretot de les hostesses i la tripulació per si fan cares estranyes i que s’angoixen encara que siguin per coses que no tenen res a veure amb el vol.

Aquestes coincidències de tots aquells que acudeixen al cursos per la por a volar són la claustrofòbia i la sensació que depenen d’altres persones i d’una màquina i per tant no tenen el control, tal i com ens comenten Castellví i Romera. Una altra de les coincidències que destaca Joan Romera és que les persones que acudeixen al curs tenen por de la por, por del desconegut.

Els cursos que s’imparteixen a CESDA per la por a volar consten de cursos reduïts de 5 o 6 persones com a molt per poder interactuar molt entre el grup. Es fan en cap de setmana, i duren tota la jornada del dissabte i el diumenge al matí. Es treballa conjuntament  tota la part psicològica i la part més tècnica de funcionament de l’avióEn la part psicològica, Romera ens comenta que treballen una tècnica novedosa d’alliberació emocional per afrontar aquesta por i que treballen molt les tècniques de relaxació.  A més a més d’aconsellar no medicar-se per volar, fet que molts passatgers fan. En la part més tècnica, la pilot i instructora de vol Olga Castellví sobretot treballa la informació de com és un avió, com funciona i explicar perquè se senten sorolls i en que consisteixen les turbulències, dos dels temes que més preocupen als passatgers. Una de les activitats que més agrada i que serveix per ajudar a sentir control en la situació de la por a volar, és l’activitat que es realitza l’última dia del simulador de vol . Castellví ens explica que els propis alumnes són els que piloten i així guanyen confiança.simulador vol cesda

A més a més Romera afegeix que també és important trencar mites, com que l’avió cau en picat, es trenca per descompressió i totes aquestes coses que es veuen a les pel·lícules.I parlant de pel·lícules, hem volgut saber també quin paper juguen els mitjans de comunicació alhora d’informar sobre accidents aeris ja que són un factor important per incrementar la por a volar amb un sensacionalisme excessius. Romera ens comenta que evidentment s’ha d’informar però que realment no ajuda per aquestes pors a volar perquè retroaliementa aquestes angoixes. Castellví, com a instructora de vol i pilot, també recalca que evidentment s’ha d’informar perquè vivim en la societat de la informació però que el que no s’ha de fer és especular i estudiar i investigar els casos abans de parlar-ne.

Així que ja ho sabeu, si algun oient es troba en aquesta situació de por i angoixa davant un vol, que sàpiga que pot posar-hi remei i ben a propet de casa. CESDA, a Reus, imparteix cursos per perdre la por a volar. Són cursos sota demanda ja que són reduïts, com a màxim 6 o 7 persones per curs. Podeu demanar-ne més informació al telèfon 977300027 o al mail cesda@cesda.com

Podeu tornar a escoltar l’entrevista al Zones Comunes del 17.05.2014

Anuncis

Un pensament sobre “Quan volar no és un plaer

  1. Retroenllaç: Cuando volar no es un placer |

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s